Wednesday 7 May 2014

Ya, Itu Saya

Teks : Nurul Azwa Zulkifli

Assalamualaikum WBT

Salam mesra buat kalian yang tak pernah jemu untuk singgah di blog saya. Salam kenalan buat anda yang pertama kali menjengah ke sini. Terima kasih saya ucapkan. Semoga ada manfaat yang dapat dikutip dari perkongsian saya yang sedikit ini.

Buat yang pertama kali menjengah ke mari, saya Nurul Azwa Bt. Zulkifli. Kepakaran saya menyediakan dress cantik buat anak-anak gadis kalian mengikut design pilihan kalian sendiri. Segalanya bermula apabila saya dikurniakan dua orang cahaya mata perempuan. Saya inginkan mereka sentiasa berpakaian cantik. Saya juga suka melihat kanak-kanak perempuan apabila berpakaian dress.





Sejujurnya bisnes tempahan dress kanak-kanak yang saya usahakan ini adalah secara sambilan. Saya percaya, ia langkah awal untuk saya mengorak langkah mencapai impian saya satu hari nanti, insha Allah.  Pelanggan saya dari kalangan teman-teman sekeliling juga teman-teman kenalan di alam maya. Ramai kenalan dari muka buku lebih mengenali saya menerusi ruangan page saya di Izzah Collection

Saya akui melakukan dua kerja dalam satu masa bukan perkara yang mudah. Banyak cabarannya. Walau melakukan bisnes ini secara sambilan, saya tidak pernah ambil mudah setiap tempahan. Setiap tempahan saya akan pastikan ia siap mengikut date line yang telah ditetapkan. Begitu juga dengan hasil jahitan. Bagaimana saya cerewet dan detail dengan pakaian sendiri, begitu juga dengan tempahan dari pelanggan. Saya akan sehabis baik memastikan kekemasan potongan dan jahitan setiap dress. Ia sebagai satu jaminan kepada pelanggan saya bahawa setiap wang yang dilaburkan berbaloi dengan hasil yang diperolehi. 



Setiap bisnes perlukan kepada strategi pemasaran. Tanpa marketing, satu-satu bisnes tidak mampu untuk berkembang. Saya sendiri walau berbisnes secara sambilan, saya tetap melakukan marketing. Selain hebahan dari mulut ke mulut oleh pelanggan-pelanggan sekeliling, saya turut kongsikan hasil jahitan saya di 'facebook' personal saya. Agar orang lain nampak hasil jahitan saya. 

Setiap apa yang kita usahakan, selain dari kesungguhan kita juga perlukan kepada dua asas utama. Pertama ilmu, kedua kumpulan sokongan. Ilmu perlu sentiasa dicari. Ilmu itu hidup dan proses belajar tidak pernah tamat. Apabila berkelapangan saya akan ikuti kelas jahitan yang diadakan oleh individu mahu pun pusat komuniti berhampiran. Saya juga sering membaca artikel berkaitan seni jahit di blog dan majalah. Sokongan suami, menjadi kekuatan saya. Malah saya juga menyertai kumpulan sokongan yang terdiri dari tukang-tukang jahit profesional dan amatur di group facebook. Alumni di Akademi Bekerja Di Rumah turut menjadi kumpulan sokongan yang hampir dengan jiwa saya.

Saya turut memberi peluang kepada bakal-bakal usahawan peluang untuk berniaga melalui jualan kain cotton. Ini sebagai satu nilai tambah dalam bisnes yang saya usahakan. Saya sentiasa mencari individu yang berminat menjadi agen jualan kain cotton. Setiap agen saya serapkan ke dalam kumpulan sokongan yang saya bina sendiri. Ini bertujuan agar mereka sentiasa bergerak seiring bersama saya.

                     



Impian saya pada apa yang saya usahakan sekarang, saya akan mempunyai jenama dress kanak-kanak saya sendiri. Jenama anak tempatan yang setanding dengan jenama antarabangsa seperti Baby Kiko, Pigeon, Osh Kosh Bigosh dan yang lain-lain. Saya yakin saya akan mencapainya satu hari nanti dengan keizinan dariNya.


No comments:

Post a Comment